جستجو

قسمت 11 | خلاصه کتاب جایگاه‌یابی

در این قسمت پادکست، به همراه مجید ولی‌محمدی، پژوهشگر حوزه کارآفرینی اجتماعی و مدیر سامانه خیرایران، به خلاصه کتاب جایگاه یابی می‌پردازیم.
ما با شنیدن این قسمت، با پاسخ به پرسش های زیر با مفهوم جایگاه یابی و اهمیت آن آشنا می‌شویم.

کتاب جایگاه یابی درمورد چه چیزی صحبت میکند؟

کتاب “جایگاه‌یابی” درباره مفهوم و اهمیت جایگاه‌یابی در بازار و روش‌هایی که برای تحقق آن مورد استفاده قرار می‌گیرد صحبت می‌کند. جایگاه‌یابی به معنای ایجاد تصویری خاص و منحصر به فرد از محصول، خدمات یا سازمان در ذهن مخاطبان است. این کتاب به بررسی ابزارها و روش‌هایی می‌پردازد که برای جایگاه‌یابی موفق در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یادگیری جایگاه یابی چطور روی فعالیت خیریه ها تاثیر مثبت دارد؟

یادگیری جایگاه‌یابی می‌تواند تأثیر مثبتی بر فعالیت خیریه‌ها داشته باشد. با توجه به رقابت شدید در صنعت خیریه، داشتن یک جایگاه مشخص و منحصر به فرد می‌تواند به خیریه کمک کند تا از سایر رقبا متمایز شده و به مخاطبان خود جذابیت بیشتری ارائه دهد. این جایگاه می‌تواند باعث افزایش اعتماد و حمایت مخاطبان، جذب منابع مالی بیشتر و افزایش تأثیر و اثربخشی خیریه شود.

چطور جایگاه خود را در ذهن مخاطب بیابیم؟

برای یافتن جایگاه خود در ذهن مخاطبان، باید به عواملی مانند مزیت‌های رقابتی، ارزش افزوده، خصوصیات منحصر به فرد و نیازها و خواسته‌های مخاطبان توجه کنیم. باید با دقت تحلیل کنیم که مخاطبان ما چه انتظاراتی دارند و چگونه ما می‌توانیم بهترین پاسخ را به این انتظارات ارائه دهیم.

آیا به هر قیمتی باید به جایگاه اول بازارمان دست‌پیدا کنیم؟

نه، به هر قیمتی لازم نیست به جایگاه اول بازار دست پیدا کنیم. انتخاب جایگاه مناسب باید با توجه به ویژگی‌ها و استراتژی کسب و کار ما انجام شود. گاهی اوقات، ممکن است به عنوان جایگاه دوم یا سوم در بازار شناخته شویم ولی با مزیت‌ها و ویژگی‌های خود می‌توانیم بهترین انتخاب را برای مخاطبان فراهم کنیم.

برای نگهداشت موقعیت سازمان خود، باید چه اصولی را رعایت کنیم؟

برای نگهداشت موقعیت در بازار، باید اصولی را رعایت کنیم. برخی از این اصول عبارتند از: ادامه‌ی نوآوری و به‌روزرسانی محصولات و خدمات، توجه به نیازها و خواسته‌های مخاطبان و تطابق با تغییرات بازار، ارتقاء کیفیت و ارائه خدمات بهتر، فراهم کردن تجربه‌ی مشتری مثبت، ایجاد ارتباط و ارتباط مداوم با مخاطبان، و ایجاد و حفظ اعتماد مشتریان.

چرا نباید همه مخاطبانمان را راضی نگه داریم؟

دلیل عدم نیاز به راضی نگه‌داشتن همه‌ی مخاطبینمان این است که هر فرد یک مخاطب مناسب برای ما نیست. برخی از مخاطبان ممکن است با ارزش‌ها، محصولات یا خدمات ما سازگار نباشند. در نتیجه، تلاش برای راضی نگه‌داشتن این افراد ممکن است منجر به هدر رفتن زمان، انرژی و منابع ما شود. به جای آن، بهتر است تمرکز خود را بر روی مخاطبانی که با ارزش‌ها و محصولات ما سازگار هستند، قرار دهیم و روابط قوی‌تری با آن‌ها برقرار کنیم.

بنابراین، در راستای نگهداشت جایگاه و تأثیر ما در بازار، لازم است تمرکزمان روی مخاطبان مناسب باشد و به آن‌ها ارزش و تجربه‌ای منحصر به فرد ارائه دهیم. همچنین، باید اصول جایگاه‌یابی را در طول زمان رعایت کرده و با تغییرات و نیازهای بازار همگام شویم تا موقعیت و تأثیرمان را در بازار حفظ کنیم.

برای دانلود این قسمت از پادکست روی تصویر زیر کلیک کنید:

 

 

شنیدن قسمت بعدی پادکست خیر ایران

پادکست‌های بیشتر

این نوشته را با دوستانان به اشتراک بگذارید:

تلگرام
ایکس (توییتر)
واتس‌اپ
لینکدین
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *